Home » Istorie » Cea mai lungă corabie vikingă din lume, instalată într-un muzeu din Copenhaga

Cea mai lungă corabie vikingă din lume, instalată într-un muzeu din Copenhaga

Cea mai lungă corabie vikingă din lume, instalată într-un muzeu din Copenhaga
Excavarea bărcii Roskilde 6, cea mai lungă corabie vikingă din lume / Credit foto: Muzeul Corabiilor Vikinge
Publicat: 09.03.2021

Cea mai lungă corabie vikingă din lume, Roskilde 6, este instalată la Muzeul Național din Copenhaga, pentru o nouă expoziție care va începe în 25 iunie.

Roskilde 6 călătorește de ani de zile, făcând turnee în Germania, Anglia, Canada și SUA. În Danemarca a sosit recent, ambalată în 27 de cutii.

Cu o lungime de 37,4 metri, de două ori lungimea navei amiral a lui Cristofor Columb, Santa Maria, este cea mai lungă corabie vikingă descoperită vreodată. Numai chila are doar 32 de metri lungime, fiind cea mai lungă găsită vreodată pe o navă vikingă. Avea o lățime de 4 metri în cel mai lat punct și un pescaj redus de numai 83 de centimetri.

GALERIE FOTO

Corabia Roskilde 6 a fost descoperită în februarie 1997 de muncitorii care dragau portul Roskilde înainte de lucrările de extindere a Muzeului Corăbiilor Vikinge. Nouă epave din perioada vikingă târzie și de la începutul Evului Mediu au fost descoperite atunci.

În prezent, aproximativ 20-25% din nava lungă mai supraviețuiește, scândurile s-au conservat timp de secole în noroiul inundat al țărmului fiordului.

Analiza dendrocronologică arată că barca a fost construită după 1025, iar tipul de stejar indică faptul că nu a fost realizată în Danemarca, ci în Norvegia, lângă Oslo. A fost folosită timp de cel puțin 15 ani, deoarece există dovezi ale reparațiilor cu lemn adus din zona baltică, în 1039.

Cea mai lungă corabie vikingă a aparținut flotei regale

Roskilde 6 a fost o corabie de război în ocean, nu una ceremonială, ca multe dintre  navele mortuare vikinge care au fost construite exclusiv în scop funerar, iar calitatea înaltă a materialelor și a manoperei indică faptul că a făcut parte din flota regală.

Din cauza mărimii, constructorii au făcut o serie de adaptări pentru a se asigura că va fi suficient de flexibilă pentru a naviga în ape agitate. Chila era realizată din trei părți legate prin benzi lungi. Scândurile carenei aveau o grosime de doar 2,5 centimetri, ceea ce o făcea relativ ușoară pentru lungimea sa.

Asamblarea bărcii Roskilde 6, cea mai lungă corabie vikingă din lume / Credit foto: Profimedia

Scândurile din pardoseală erau nituite împreună și jumătate de rame erau așezate deasupra lor. Carlinga, din care a supraviețuit o porțiune de 3 metri, a fost fixată pe cocă prin sculpturi meticuloase.

Primele bărci vikinge aveau echipaje mici, potrivite, de circa 40 de bărbați. Aceasta avea un echipaj de 100, cu 80 la vâslași (doi bărbați pe vâslă), potrivit The History Blog.

Specialiștii Muzeului Național din Copenhaga au început să monteze lemnul conservat pe un schelet de oțel pentru a oferi vizitatorilor o vedere realistă a dimensiunilor impresionante ale Roskilde 6, cea mai lungă corabie vikingă din lume, atunci când era intactă.

Vă recomandăm să citiți și:

Despre berserkeri si alte mituri vikinge

Un studiu genetic confirmă un lucru neașteptat despre vikingi

Două bărci funerare ale wikingilor, descoperite în Suedia, oferă informaţii preţioase

De ce bărbaţii vikingi erau înmormântaţi alături de armăsari, şi nu de iepe

Mihaela STOICA
Mihaela STOICA
Mihaela Stoica a fost redactor-șef Descopera.ro între februarie 2015 - decembrie 2021, iar în prezent este colaborator al site-ului. Absolventă de Istorie, a fost mai întâi profesor. A intrat în presa online în 2006, la agenţia NewsIn. A lucrat apoi în redacţiile Adevărul şi Gândul, ... citește mai mult
Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase